PRZEWAŻANIE ZACHOWAŃ

Psycho­logowie i socjologowie mówią przeważnie o nieformalnych zacho­waniach się (nie zawsze przy tym wiadomo, czy mają oni na my­śli nie tylko działania, lecz wszelkie postacie zachowania się ludzi, czy po prostu nie biorą pod uwagę różnicy zakresu pojęcia zacho­wania się i pojęcia działania), a w teorii organizacji chodzi nam przede wszystkim o działania i to o działania mające znaczenie dla powodzenia instytucji i wyrażające się wobec tego głównie w przebiegach organizacyjnych. Pierwsi przyjmują poza tym jako kryterium formalności (nie­formalności) zachowań się najczęściej to, czy dane zachowanie się dotyczy w jakiś sposób celów „organizacji formalnej”, czyli w naszej terminologii „instytucji o stosunkowo wysokim stopniu sformalizowania” (zob. 4.5.3.), czy też celów partykularnych lub indywidualnych. Nazywają oni formalnymi takie zachowania się, które dotyczą celów „organizacji formalnej”. Widać tu wyraźnie, jakie konsekwencje szkodliwe dla jasności myśli niesie z soba nierozróżnianie organizacji w znaczeniu atrybutowym i w zna­czeniu rzeczowym: organizacja (w znaczeniu trybutowym) nie­formalna to dla zwolenników tego poglądu to, co się nie odnosi do organizacji (W znaczeniu rzeczowym) formalnej; zobaczymy zaś w następnym ustępie, że organizacja (w znaczeniu rzeczowym, a w szczególności instytucja) całkowicie „nieformalna” jest w rze­czywistości w ogóle niemożliwa.

Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele artykułów dotyczących edukacji. Wpisy, które tutaj zamieszczam mam nadzieję, że Cie zainteresują i zostaniesz moim czytelnikiem na dłużej. Zapraszam do czytania!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)